Det viser EPSIs siste undersøkelse om kundetilfredsheten i fornybarnæringen. EPSI-undersøkelsen ble utført i perioden august-november og det ble gjennomført over 3700 intervjuer.
Strømkundene kan kjøpe opprinnelsesmerket strøm for å støtte fornybar energi eller støtte et bestemt kraftverk. Opprinnelsesmerket strøm gir strømkundene en mulighet til å bruke forbrukermakten sin til å øke etterspørselen etter fornybar strøm. Ordningen brukes også i utstrakt grad som dokumentasjon i bedrifters bærekraftrapporter basert på blant annet GHG-protokollen. GHG-protokollen standardiserer hvordan selskaper rapporterer utslipp fra strømkjøpene sine (såkalte Scope 2-utslipp) og er de mest benyttede retningslinjene globalt.
Opprinnelsesmerket strøm
De fleste strømleverandørene i Norge tilbyr i dag kundene en mulighet til å kjøpe opprinnelsesmerket strøm. I undersøkelsen svarte 15 % av privatkundene og 18 % av bedriftskundene svarer at de i dag har en slik garanti fra sin leverandør.
Undersøkelsen viser videre at kundene med opprinnelsesmerket strøm:
-
Er betydelig mer fornøyde med strømleverandøren sin.
-
Opplever at de får mer valuta for pengene.
-
Opplever at leverandørene i langt større grad tar sitt samfunns- og miljøansvar på alvor
-
Uttrykker et langt større engasjement overfor sine strømleverandør enn de som ikke har det, og er både godt fornøyde og langt mer lojale overfor sine leverandører.
– Opprinnelsesmerket strøm gir kundene et valg og legger til rette for et mer forbrukerstyrt strømmarked. Et marked der kundenes preferanser om kraftproduksjon kommer til syne, sier prosjektleder i Energi Norge, Lars Ragnar Solberg.
Energi Norge er i ferd med å utvikle en ny bransjenorm for opprinnelsesmerket strøm. Den skal gi viktige føringer på hvordan aktørene kan markedsføre, selge og kommunisere opprinnelsesmerket strøm.
– Opprinnelsesmerket strøm er viktigere enn noen gang. I 2019 ble det solgt 5 TWh eller 25 prosent mer opprinnelsesmerket strøm i Norge enn i 2018. Det er helt nødvendig at vi markedsfører og kommuniserer disse strømproduktene enhetlig og korrekt. Vi må ta vårt ansvar for å legge til rette for et kundestyrt strømmarked, som involverer og engasjerer kundene, avslutter Solberg.
Les mer om opprinnelsesmerket strøm her