Bransjen har den senere tiden fått kritikk fra Forbrukerrådet for markedsføring og salg av strømavtaler hvor betingelsene ikke alltid er like klare. Nå tar Energi Norge initiativ til en frivillig ordning for sertifisering av strømleverandører som ønsker å sette en høyere standard.
– Strømmarkedet i Norge fungerer i hovedsak godt, med mange leverandører og prisbevisste kunder. Men stort tilbud av kortsiktige produkter, gjør også at markedet kan oppleves som komplisert og at kundene ikke får den informasjonen de trenger. Derfor vil vi etablere en ny bransjestandard for salg og markedsføring, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge.
Ordningen kan for eksempel omfatte krav til selskapene når det gjelder salg via telefon og andre kanaler, opplæring av salgspersonell (internt og eksternt), tydeligere merking av kampanjetilbud og avtalenes varighet, tydeligere prisvarsler, samt oppfølging av eksisterende kunder.
– Dette vil gi kundene en mulighet til å velge strømleverandører som forplikter seg utover det lovverket krever i dag. Og samtidig være et konkurransefortrinn til de selskapene som vil strekke seg litt lengre for å gjøre det enklere og tryggere for kundene, sier Kroepelien.
Sverige har en tilsvarende ordning under navnet Schysst elhandel hvor 21 strømleverandører er sertifisert i dag. Ordningen forplikter selskapene til å følge 18 kundeløfter, og de følges opp av en uavhengig konsulent. Alle typer strømleverandører har valgt å sertifisere seg i Sverige.
– En norsk sertifisering må naturligvis ta utgangspunkt i norske forhold og utfordringer. Derfor vil vi etablere ordningen i dialog med medlemsbedriftene våre og Forbrukerrådet, sier Kroepelien.
Energi Norge ønsker samtidig at Forbrukerrådet videreutvikler strømprisportalen sin. I tillegg må myndighetene slå hardere ned på selskaper ved gjentatte brudd på markedsføringsloven.