– Nettselskapene stenger som hovedregel ikke strømmen til folk i vintermånedene. Men i noen tilfeller forblir regningen ubetalt og strømmen avslått så lenge at sommer går over i vinter. Det kan få alvorlige konsekvenser for liv og helse hvis det fortsatt bor folk i boligen, sier Kristin H. Lind, direktør for strømnett og beredskap i Fornybar Norge.
Tidligere i år ble en mann funnet død i Trøndelag etter å ha vært uten strøm i nærmere to år. Nettselskapet gjorde gjentatte forsøk på å få kontakt med kunden, men uten hell.
– Det er nettopp slike tragiske hendelser vi ønsker å unngå ved å etablere klarere rutiner for varsling av lokale myndigheter som kan bistå med helse- eller sosialhjelp ved behov, sier Lind.
De fleste nettselskaper har allerede slike rutiner, men enkelte har vært varsomme med varsling på grunn av nye personvernregler (GDPR) som ble innført i 2018. Fornybar Norge har nå vært i møte med Datatilsynet som mener det er innenfor regelverket å varsle myndighetene ved bekymring for at folk som mister strømmen ikke klarer å håndtere situasjonen. Det kan være økonomiske eller helsemessige forhold som ligger bak, og som gjør at beboeren trenger hjelp.
Anbefaler fast varslingskanal
Fornybar Norge anbefaler nettselskapene å ha en fast varslingskanal til kommuneoverlegen, NAV eller politiet i alle kommuner hvor de har kunder. Dersom nettselskapet ikke får kontakt med kunden de første ukene etter at strømmen er stengt, og heller ikke har opplysninger om at boligen er fraflyttet, skal lokale myndigheter varsles.
– Vi har vært i kontakt med Helsedirektoratet om å få til en nasjonal praksis for dette, men har ikke lykkes så langt, sier Lind.
Når strømregningen ikke betales, vil kunden alltid motta flere purringer og inkassovarsel, slik det er vanlig i andre kundeforhold. Nettselskapet vil alltid forsøke å komme i kontakt med kunden på telefon og sms, og i mange tilfeller også ved oppmøte hjemme hos kunden.
Når strømmen til slutt blir stengt, gjør de aller fleste opp for seg. Rundt 90 prosent av sakene blir løst på noen få uker. Men fortsatt gjenstår noen boliger hvor man ikke kommer i kontakt med kunden. Nettselskapet har naturligvis ingen rett til å gå inn i boligen, og har heller ingen innsikt i helseopplysninger. I disse tilfellene må selskapene ha bistand fra den lokale helse- og sosialtjenesten, eller i ytterste konsekvens politiet, for å ivareta liv og helse.
– Vi mener fortsatt at en omforent nasjonal praksis for varsling vil være det beste for å sikre strømkundene, og vil fortsette dialogen med sentrale myndigheter om dette, avslutter Lind.