Mål
Bidra til en kostnadseffektiv og rasjonell integrering av det økende antall plusskunder i distribusjonsnettet.
Bakgrunn
Introduksjonen av plusskunder i større skala gjør det nødvendig å utvikle ny metodikk og nye anbefalinger som bidrar til å løse de nye utfordringene som nettselskapene står overfor innenfor både planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av distribusjonsnett med plusskunder.
Prosjektet foretok en kartlegging som viser at antall plusskunder øker eksponentielt og at nettselskapene står overfor flere utfordringer når plusskundene skal tilknyttes nettet.
I spørreundersøkelsen i 2017 ble også nettselskapenes erfaringer og bekymringer kartlagt, og følgende problemstillinger ble trukket fram:
- Bekymring rundt spenningskvalitet
- Mangelfull tilgang til analyseprogrammer
- Mangelfulle rutiner for godkjenning, herunder dialog med installatør
- Mangelfullt avtaleverk med kunde
Resultat
Basert på kartleggingen og tilbakemeldingene har prosjektet utviklet en Håndbok plusskunder. Håndboken anbefaler en erfaringsbasert prosess fra forhåndsmelding til godkjent installasjon, inklusive data fra installatør. Den inkluderer også hva slags informasjon nettselskapet bør gi til sine kunder og installatører.
Håndbok Plusskunder
For nærmere vurdering av spenningskvalitet henviser håndboken til den nye versjonen av håndbok spenningskvalitet