Lyse. Foto: Kristofer Ryde/Lyse
Lyse. Foto: Kristofer Ryde/Lyse

Innovasjon og forskning

Elektrifisering: Markedsmodeller for elektrisk transport

Elektrisk transport er en viktig del av det fornybare og fullelektriske samfunnet. Norge har kommet lengre enn de fleste andre land, men hvordan fungerer markedsmodellen for elektrisk transport i Norge i dag. Er organiseringen optimal ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv?

Eier: Energi Norge

Type prosjekt og program: Næringspolitisk FoU

Utførende: THEMA Consulting Group

Deltakere: Et utvalg av Energi Norges medlemmer

Varighet: 2018

Budsjett: 400.000 kroner

Status: Ferdig med mulig oppfølging

Mål

Prosjektet skal kartlegge dagens markedsmodeller for elektrisk transport, vurdere disse markedsmodellene opp mot en del samfunnsøkonomiske kriterier for velfungerende markeder og vurdere endringer som kan forbedre og videreutvikle dagens markedsmodeller. Prosjektet skal bidra med konkrete innspill på hvordan markedene bør organiseres og reguleres slik at den høye utrullingstakten av elektrisk transport opprettholdes.

Bakgrunn

Elektrisk transport seiler opp som et av de viktigste områdene for den videre elektrifiseringen av Norge. Området er et viktig satsningsområde for markedsaktører og nettselskap, og det er viktig at reguleringen bygger på fornuftige samfunnsøkonomiske prinsipper.

Nyvinning

Prosjektet skal vurdere nye samarbeidsformer mellom myndigheter, nettselskap, tjenesteleverandør, entreprenør osv. for bedre koordinering og kommunikasjon mellom aktørene; det være seg møteplasser, bransjenormer, veiledere for beste praksis og lignende. Det skal gi ny kunnskap gjennom å systematisk sammenstille praktiske erfaringer i markedet for elektrisk transport med samfunnsøkonomisk teori. Norge er i forkant av utviklingen av elektrisk transport globalt og denne kunnskapen har også europeisk interesse.

Resultat

Les rapporten Markedsmodeller for elektrisk transport.